Development of individual interests and creative capabilities through graphics programs

Authors

  • Naira Mkhitaryan ASPU

Keywords:

computer graphics, design, combination, aesthetic education, art education, animation, composition, drawing, Information technology

Abstract

Conclusion based on the results of the study of the topic:

  1. Knowledge of computer technologies and their application is a prerequisite for specialists in all areas of artistic creativity. Computer graphics occupies a key place in many types of visual activity. Mastering computer technologies allows a person to form new development prospects, making him a specialist ready for the requirements and challenges of the time.
  2. In modern conditions, the development of creative abilities in all areas of art is associated with the process of computer graphics. It is a means of developing creativity. Thanks to computer graphics, work is simplified, interdisciplinary connections are created, which makes the worldview of the individual, the development and reproduction of conscious abilities faster, more efficient and larger.
  3. Intellectual perception of modern society requires great attention to computer technology. Their development introduces changes not only in the content of education, but also in the way of thinking of a person. It serves as an effective means of forming the intellectual abilities of the individual and developing aesthetic education. Therefore, computer graphics programs appear as a new kind of art, on the one hand, and on the other hand, as a working tool for a graphic designer.
  4. As a means of an effective graphic creative approach, computer technologies, in addition to the importance of aesthetic development and worldview, give a person practical skills in working with graphic tools. The freedom to choose visualization tools of a different nature makes it possible to integrate a number of areas into the process, maximizing and developing the abilities of the creator.
  5. In order to implement all this, to make it accessible to students, it is very necessary to provide classrooms with computer equipment. Their application will make working with students interesting and new. Conducting different types of lessons with the addition of new technological capabilities will create an interdisciplinary connection through the task.

References

Գրիգորյան Ն. Դ., «Բազմաչափանիշային մոտեցման հիման վրա ուսանողների գիտելիքների գնահատման մեթոդիկան համակարգչային գրաֆիկայում», սեղմագիր, ՄԳԹ-ի, Երևան, 2010 թ., 22 էջ:

Մուկոյան Հ., Երեխայի գեղարվեստական դաստիարակության ժամանակակից և տեղեկատվական տեխնոլոգիաներ ուսումնամեթոդական ձեռնարկ (դասընթաց միջին մասնագիտական կրթօջախների և բուհերի սովորողների համար), Հայաստան հրատարակչություն, Երևան 2016։

Ջիլավյան Ա. Գ., «Դպրոցականների գեղագիտական ընկալման ձևավորումը կինոարվեստի ֆակուլտատիվ պարապմունքների միջոցով», սեղմագիր, ՄԳԹ-ի, Երևան, 2008 թ., 22 էջ:

Васильева И. А., «Психологические аспекты применения информационных технологий» Вопр. психологии – 2002. – N 3. – с. 15-18. Волкова Н.В.- Компьютерное обучение на основе гуманистического подхода: Дисс. канд. пед. наук. СБД., 1997. – 144 с.

Давыдов В. В., Теория развивающего обучения – М.: Интор, 1996, 544 с.

Джонассен Х. Д., Компьютеры как инструменты познания: изучение с помощью технологии, а не из технологии», 1994. - N 4. - С. 117-129.

Зазнобина Л. С., Банк визуальной информации как научно-педагогическая задача/ Информатика и образование. – 1996., N4. –1-4.

Нодельман Л. Я., Технология обучения студентов художественно-графического факультета компьютерной графике: Дис. канд. пед. наук: Москва, 2000, 275 c.

Михайленко Е. А., Развитие эстетического восприятия и художественно-творческих способностей учащихся средствами компьютерной графики. Педагогика Выпуск № 1 (135), 2014.

Downloads

Published

2023-12-25