Pilgrimage in Tayk Ashkharh

Authors

  • Gagik Avetisyan ASPU

Keywords:

Western Armenia, Tao, Tortum Gorge, Oshki, Khakhuli Monastery, Ishkani, Chalcedonian clergy, Georgian claims

Abstract

Thus, having comprehensively studied the historical process and the current state of the monuments of the Tayk, we came to the following conclusions.

  1. The current competent authorities of Turkey, cooperating with their Georgian colleagues with the involvement of relevant specialists, restore several famous Armenian monumental monuments of Tayk in accordance with the Chalcedonian Canon.
  2. Under the guise of restoration, by cutting out fragments of inscriptions confirming Armenian authenticity, native Armenian monuments are presented as Georgian heritage.
  3. Some monuments have been vandalized and in the absence of proper attention, years later they will not even leave a trace.
  4. For a significant part of the Armenians, pilgrimages to Western Armenia are limited only to visiting the central districts, mostly ignoring the Armenian Taуk.

                Proceeding from the above, we believe that the most important condition for the formation of a patriot citizen continues to be an educated person who knows and appreciates his history and religion, one of the best ways of which is pilgrimage and exploring even the most remote places of the historical homeland from the main routes. Therefore, the problem of pilgrimage, research and constant monitoring of particularly remote, little-known and disputed parts of the lost homeland is now relevant and requires concrete solutions.

References

Ակոպով Ա., Տայքյան հուշարձանների «պատկանելության» հարցի շուրջ, ՀՀ ԳԱԱ Շիրակի հայագիտական հետազոտությունների կենտրոն. Գիտական աշխատություններ, հ. 17, 2014, Ե., էջ 74։

Ատրպետ, Ճորոխի ավազանը, Վիեննա, 1929, էջ 171:

Եղիազարյան Ա., Հայ բագրատունիների տերությունը (885-908 թթ.): Պատմաաշխարհագրական ուսումնասիրություն, Ե., 2011 էջ 111-112:

Կարնեցի Յ., Տեղագիր Վերին հայոց, յիշատակարան ԺԷ դարու, խմբ. Կոստանեանց Կ., Վաղարշապատ, 1903, էջ 17:

Հակոբյան Թ., Պատմական Հայաստանի քաղաքները, Ե., 1987, էջ 58:

Մարության Հ., Տայքի ճարտարապետության պատմության ուսումնասիրությունը եվ խորհրդային գրաքննությունը, Բանբեր Մատենադարանի, № 23, Ե., 2016, էջ 119։

Մարության Տ., Խորագույն Հայք, Ե., 1978 էջ 32:

Մարության Տ., Հայ դասական ճարտարապետության ակունքներում, Ե., 2003, էջ 244-245:

Նազարյան Լ., «Տայք» անվանումն ըստ բյուզանդական աղբյուրների, Պատմական Տայք. պատմություն, մշակույթ, դավանանք: Հոդվածների ժողովածու, Մայր Աթոռ Սուրբ Էջմիածին, 2019, էջ 120 – 131:

Սարյան Ա., Արմավենու և ականթի զարդաքանդակները Տայքի հուշարձաններում եվ դրանց վաղմիջնադարյան և համաժամանակյա զուգահեռները, Բանբեր Մատենադարանի, №24, Ե., 2017, էջ 51:

Амиранашвили Ш., История грузинского искусства, Москва, 1963.

Арутюнова-Фиданян В., Повествование о делах армянских (VII век) Источник и время, Москва, 2004, с. 183:

Арутюнян Б., К вопросу об этнической принадлежности населения бассейна реки Чорох в VII-IV вв. до н.э., ՊԲՀ, 1998, 1-2, էջ 233-246:

Токарский Н., Из истории средневекового страительства в Тайкском княжестве, Е., 1988, с. 20.

Downloads

Published

2022-12-16